Monday, August 25, 2008

bolasepak malaysia

Assalammualaikum,

Perbincangan kita hari ini berkaitan bolasepak negara, saya bukanla orang penting dalam bolasepak negara tetapi hanya peminat yang ingin melontarkan pendapat dan berbincang mengenai situasi bolasepak negara. Sebelum itu, marilah kita sedekahkan Al-Fatihah kepada Allahyarham Ahmad Basri Akil yang telah kembali ke rahmatullah baru-baru ini. Semoga beliau ditempatkan dikalangan orang-orang yang soleh. Amin.......

Berbalik kepada topik ini, kita sudah melihat kemajuan dan juga kemerosotan mutu bolasepak di negara kita. Kita juga membaca dan melihat kemajuan bolasepak luar negara mahupun negara-negara jiran kita. Perbandingan yang kita dapat lihat cukup ketara dari segi kualiti pemain dan juga permainan, dari segi kemudahan prasarana mungkin hampir setanding.

Pernah tak kita terfikir kenapa kita ketinggalan jauh dari negara-negara lain?sedangkan kita nie negara membangun dan sepatutnya dari hari ke hari semakin baik. Berbagai-bagai alasan dikemukakan orang kita saiz kurangla, tak ada semangatla dan bermacam-macam lagi yang kita dengar. Adakah kajian yang menyeluruh yang kita buat ? satu penyelidikan yang mungkin mengeluarkan perbelanjaan yang besar tetapi mungkin juga mendatangkan hasil siapa tahu?

No comments: